پیش نیازهای اجرای عملیات تنش زدایی متریال فولاد آلیاژی

  • دانش بالای کار
  • داشتن افراد مجرب
  • رعایت اصول ایمنی کار
  • شناسایی و مهیا کردن لوکیشن مناسب جهت انجام کار
  • تجهیزات مناسب

 

نکات مهم دیگر در تنش زدایی

1- در هر پروژه ای برای بالا بردن راندمان کاری بالا در عملیات حرارتی (تنش زدایی) مستلزم به دانش کافی در کار است. آشنایی با استانداردها و تجربه کافی در پروژه های مختلف این امکان را به ما میدهد که بر تمام مشکلاتی از قبیل آسیب رساندن به متریال و تجهیزات و نیز خود نفرات. همچنین قرارداد نیز به شکلی مناسب با کارفرما باید بسته شود که از لحاظ مالی به پیمانکار خسارت وارد نکند. به هماهنگی های لازمه در کار با افراد مربوطه از جمله ناظرین محترم کارفرما نیز باید دقت شود.

2- در اجرای عملیات تنش زدایی متریال فولاد آلیاژی نفرات شاغل اعم از سوپروایزر و اپراتور باید از تجربه بالایی برخوردار باشند. یک سوپروایز خوب باید هماهنگی ها را در زمان مناسب با کارفرما و نفرات زیر مجموعه خود داشته و لوکیشن مناسب برای استقرار دستگاه تنش زدایی انجام داده و هم باید آیزوخوان خوبی باشد و رنج دمایی متریال که در بحث عملیات تنش زدایی از اهمیت بالایی برخوردار است را به خوبی بشناسد، با استانداردها آشنایی کامل داشته باشد و نیز یک نفر اپراتور که روی یک دستگاه تنش زدایی کار میکند در زمان استارت دستگاه اصول ایمنی را رعایت کرده و نیز برنامه زمانبندی متریال با تکنس های مختلف را و درحین استارت در صورت هر گونه بروز مشکل به راحتی ان مشکل را برطرف کند.

blank

3- در بحث عملیات تنش زدایی ایمنی جز مقدمات و از الزامات مهم کاری محسوب می شود. در اصول ایمنی باید به نکاتی از جمله لوکیشن مناسب جهت استقرار نفرات و تجهیزات مناسب از جمله:

و نیز تمهیداتی که افسر ایمنی تایین میکنند باید در موقیت کاری حضور داشته و با توجه به رعایت کلیه موارد جهت اخذ پرمیت قبل از استارت دستگاه با افسر ایمنی هماهنگ شود.

4- در مورد تجهیزات تنش زدایی باید به این نکته اشاره کرد که تجهیزات باید کاملا سالم باشند چراکه در زمان کار با تجهیزات از لحاظ ایمنی باید یک مجموعه سالم و بدون ریسک داشته که برای پرسنلی که با تجهیزات تنش زدایی کار میکنند ایمنی لازم داشته و از سوی دیگر در حین کار با توجه به دستورالعمل کاری در مورد تنش زدایی که نباید دستگاه در زمان استارت به هیچ گونه استوپ بخورد یا مشکل فنی داشته باشد. پس باید به این نکته مهم توجه کنیم که تجهیزات تنش زدایی باید از سلامت کامل برخوردار باشند که در حین کار هیچ گونه وقفه ای نداشته باشد از جمله تجهیزات شامل:

نویسنده مقاله: احد کولیوند – بنیانگذار وبسایت تنش متریال